K pádě zdi v Středomoří: Jak občan NDR na lodi „Arkona“ propásl 9. listopadu 1989.
V tento víkend před přesně 36 lety zažil Jörg Hinz (70) pád Berlínské zdi jako občan NDR uprostřed Středozemního moře. Dne 9. listopadu pracoval jako DJ a animátor na palubě ndr‑ křižovatelského lodi „Arkona“, která byla zakotvena v přístavu Limassol na Kypru. Právě během své první služební cesty za železnou oponou náhle a nečekaně spadla. Hinz byl osudem dne Němců v západní zahraničí náhle překvapen. Zde vypráví svůj příběh o pádu zdi. Začíná v opevněné NDR a končí návratem do otevřených hranic na západ.
Od roku 1985 byl Jörg Hinz (70) uměleckým vystupujícím v NDR s oficiálním pracovním oprávněním. Jezdil po celé NDR na show, byl oblíbeným hostujícím DJ v hostinci „Weiße Taube“ v Pirně a v rekreačním domě FDGB „Am Fichtelberg“ v Oberwiesenthalu.
„Musel jsem být opravdu dobrý, protože v roce 1987 jsem byl povolán na námořní výletní loď MS Arkona v NDR jako DJ, entertainer a animátor.“ Na palubě moderoval, zpíval a parodoval a hodně se pohyboval. Ovšem jen východní blok – Riga, Leningrad, Soči.
Pak v roce 1989 přišla nabídka první plavby do NSW (ne-sociálního hospodářského území). Trasa tentokrát zahrnovala pro občany NDR tak exotické cíle jako Lisabon, Kypr a Tenerife.
„Moje žena Ilona byla okamžitě prohlášena za mou technickou asistentku a mohla jet s námi. Naše děti Stefanie (5) a Marcel (12) musely zůstat doma. Uklidnili jsme je – 18. prosince 1989 jsme se vrátili.“
9. listopadu 1989 dovážela Arkona do Limassolu.
Když v NDR začaly první pondělní demonstrace, loď „Arkona“ vyplula z Warnemu nde.
Hinz si vzpomíná: „Za „Čajovým konvičkou“ jsme poprvé vyjeli směrem do Anglie a s prudkým větrem síly 12 jsme přepluli Biskajsko.“
Hinzovi bydleli v předposlední kajutě vzadu na středním palubě. „Jelo to jako výtah nahoru a dolů.“
Ráno 9. listopadu 1989 zakotvila „Arkona“ v přístavu Limassol na Kypru. „Ilona a já jsme se jako členové posádky zúčastnili prohlídky města, poprvé jsme viděli pomerančovníky a palmy v přírodě a procházeli se nákupní čtvrtí – poprvé v úplně jiném světě.“
Další ráno chtěl ještě jednou zajít do města koupit vánoční dárky pro Stefanii a Marcela. „Moje žena nechtěla jít, řekla: ‚Jdi sám.‘“
Hinz vědomě nastoupil do černé Mercedes‑Stretch limuzíny, která stála na terminálu jako taxi. „Měl jsem u sebe 50 DM, které jsem předem vyměnil za DDR‑marky v poměru jedna k devíti.“
Hinz zažil pád Berlínské zdi na výletní lodi.
Jakmile našel dárky, chtěl ještě v televizi obchodě prohlédnout žádoucí kovové kazety pro pásku.
Tam se zarazil: „V regálu stály nejnovější televizory a všechny ukazovaly ten samý program – lidi na berlínské zdi! Nemohl uvěřit vlastním očím.“
Co si nedokázal představit: V noci, 2500 kilometrů leteckou vzdáleností v Berlíně, zeď padla.
„Rozjel jsem se první dostupnou taxíkem zpátky k lodi, v transu se vyhrabal po palubě a spěchal k našemu radiostanici.“ Ten měl zkontrolovat místní televizní kanály, protože Hinz chtěl mít jistotu, co viděl. Oba upřeně sledovali stejné záběry z přepadlé berlínské zdi.
Co Hinz viděl v limassonském televizi obchodě, nebyl film, ale nová realita doma. „Rozběhl jsem se k Iloně do naší kajuty a křičel: ‚Nevěříš, zeď je otevřená!‘“
Když se pár ještě nedůvěřivě díval na sebe, zaznělo už oznámení kapitána přes stropní reproduktory: „Vážení cestující, rád bych vás informoval, že dnes …“ Znělo to trochu jako Hans‑Dietrich Genscher (†89) před uprchlíky v německé ambasádě v Praze.
Na bazénu se konaly masové plavecké párty: „Jsme lid“
"Teď už bylo jasné, proč cestující z telefonních budek v přístavu nemohli domů kontaktovat své blízké. Asi byli na Ku'dammu."
Na palubě se vítr rychle otáčel. „Soudruh“ jako povinný titul pro personál zmizel. Politický důstojník – obvykle v činnosti Státní bezpečnosti a zodpovědný za všechny konspirační úkoly na lodi – tiše opustil svou pohodlnou kajutu. A noví výletníci najednou nastoupili na palubu z jiné DDR.
V bazénu se konaly masové plavecké párty a všichni křičeli: „Jsme lid!“
Na konci prosince ’89, když se vrátili domů, přivítala je malá Stefanie (dnes 41, docentka v Berlíně) a Marcel (dnes 48, technik akcí na Rujně) a hrdě řekli: „Mami, tati, už jsme byli v Západním Berlíně!“
Na Vánoce přišly dárky z Limassolu – pro Stefanie plyšová hračka, pro Marcela malé autíčko. O rok později se celá rodina přihlásila na společnou cestu na „Arkona“.
V roce 2013 se Hinz ještě jednou vrátil do Limassolu – tentokrát na palubě MS „Europa 2“. „Tam stále stály staré telefonní budky z cesty v roce 1989 u terminálu. I černé Mercedes‑taxíčko ještě jezdilo.“ Před dvěma týdny byl Hinz opět v Limassolu na lodi „Mein Schiff 5“ – téměř přesně ke výročí své cesty po pádu zdi.
„Mezitím zde stojí nové přístavní terminál. Taxi a telefonní budky zmizely.“ A ani obchod s televizemi už není. „Teď se zde usadil textilní obchod.“
Snové lodě socialismu
„Fritz Heckert“ byl první výletní loď Východního Německa. Její první plavba se konala ještě před výstavbou zdi, 1. května 1961, a zamířila do Helsinek a Leningradu, později také na Kubu.
Protože na palubě pro občany Východního Německa byly podávány vzácné pochoutky, vzniklo mezi častými nedostatky na pevnině přísloví: „My tady nejsme na „Fritz Heckert“!“
„Vlastenectví“ plavalo v letech 1960 až 1985 jako dovolenková loď FDGB. V roce 1968 byla v Fehmarnbelt zaznamenána útěk z republiky: pasažér se sesunul z okna své kajuty, spadl a byl zachráněn německým námořnictvem.
Celkem více než 200 jak pasažérů, tak členů posádky využilo výlety k útěku na Západ.
Loď "Arkona" se poprvé objevila jako „snová loď“ v televizní sérii ZDF se stejným názvem, která putovala po světových oceánech. Dne 15. října 1985 vyplula z Rostocku‑Warnemündu s 654 loajálními spolubojovníky na svou první plavbu pod vlajkou NDR.
Po několika prodejích byla v roce 2022 rozebrána.
Závislý na moři
Jörg Hinz ve své knize „Der Kreuzfahrtsüchtige“ (vydáno v roce 2024 u Books on Demand/Norderstedt, 15,50 eura) vypráví mnoho napínavých anekdot ze svého profesního života na různých výletních lodích po celém světě – v jednom kapitole se podrobně věnuje i dni pádu zdi na Kypru.
V současnosti působí jako zábavní redaktor na transatlantických plavbách AIDAmar do Karibiku a od února se z Jižní Ameriky vrací do Hamburku, aby čerpal ze svých memoárů a přednášel o hudební historii.