Mezi pekárnou a sýrovým pultem: lékařská schůzka už v supermarketu

Od Martina Oversohla

Mosbach (Bádensko-Württembersko) – Kromě sýra a pokladny nabízí supermarketová řetězec v severním Württembersku v Mosbachu nyní také možnost konzultace s lékařem.

Mosbach: V centru Kaufland se otevírá telemedicínská ordinace.
Mosbach: V centru Kaufland se otevírá telemedicínská ordinace.  © Marijan Murat/dpa

Cílem tohoto, podle vlastních údajů, poprvé celostátně realizovaného projektu je mimo jiné čelit velkému nedostatku praktických lékařů na venkově, řekl mluvčí Kauflandu, dceřiné společnosti skupiny Schwarz (Lidl).

V takzvaném „S Medical Room“ v Mosbachu se především nabízejí videokonzultace s lékaři. Přihlášení probíhá obvykle přes chytrý telefon. Poté si pacienti mohou v malém, zvukotěsném prostoru nechat poradit prostřednictvím videa.

Kromě toho zde na místě ošetřují pojištěné také zdravotní sestry – mohou změřit krevní tlak nebo provést EKG. Lékaři jsou také zajišťováni, pokud je nutný přímý kontakt s pacienty.

Potřeba dalších služeb je velká. Podle studie Bertelsmannské nadace je v celé zemi již dnes více než 5 000 volných míst praktických lékařů – a počet rychle roste, protože chybí nová generace. Čekací doby na termín se tak prodlužují, přetížené ordinace už nepřijímají nové pacienty.

Pohled do ošetřovací místnosti.
Pohled do ošetřovací místnosti.  © Marijan Murat/dpa

I další společnosti testují trh

Zaměstnankyně před terminálem pro rezervaci termínů.
Zaměstnankyně před terminálem pro rezervaci termínů.  © Marijan Murat/dpa

Také jiné firmy mimo daný obor se snaží rozšířit svou klientelu o další zákazníky pomocí zdravotních doplňků.

Nedávno oznámila řetězec drogerií dm se sídlem v Karlsruhe, že chce přes českou dceřinou společnost prodávat léky, které jsou povinně v lékárně, ale volně prodejné.

V některých prodejnách největšího německého drogeristického řetězce již nabízejí zdravotní kontroly – jako alternativu k často měsíce trvajícím čekacím dobám na schůzku u lékaře.

Také u Lidl a Rossmann probíhají přípravy na vstup na trh s volně prodejnými přípravky, volně prodejnými léky, doplňky stravy a dalšími produkty.