Záhadný kabel na nádraží objeven: o co jde?

Frankfurt nad Mohanem – Nezajímavá fotografie, krátký okamžik zamračení a internet už se rozproudí. Mezi masivními sloupy nástupiště na hlavním nádraží ve Frankfurtu visí tajemný modro‑černý kabel, jehož účel si mnozí nedokážou vysvětlit. Co se za ním skutečně skrývá?

Na hlavním nádraží ve Frankfurtu objevil uživatel Redditu tajemný kabel, jehož účel si nedokázal vysvětlit.
Na hlavním nádraží ve Frankfurtu objevil uživatel Redditu tajemný kabel, jehož účel si nedokázal vysvětlit.  © Screenshot/Reddit/wasistdas

Uspáchaný mezi dvěma sloupky zábradlí, jako by si někdo zapomněl po skončení směny ho sundat, visí malé spojovací zařízení a zejména ve fóru Reddit „wasistdas“ vyvolává pozornost.

Avšak kdo si myslí, že jde o pozůstatek poslední stavební práce, je daleko mimo. Za tím záhadným detailem se skrývá mnohem více techniky, než by se na první pohled dalo předpokládat.

Více vynalézavých uživatelů to rychle shrnulo: „Jedná se o vyrovnání potenciálu.“

Jednoduše řečeno: Tento kabel zajišťuje, že všechny kovové části v okolí jsou elektricky propojené.

Proč? Protože v případě nouze může zachránit život.

Komentátor to ilustruje: „Představ si, že poškozený kabel se dotkne prvku zábradlí a jednotlivé segmenty nejsou propojené. Pak by na levém zábradlí (např.) mohlo být 230 V a na pravém 0 V. Kdybys je oba současně dotkl, měl bys napěťový rozdíl 230 V přes své tělo – proud by protékával tebou k zemi. Proud potřebuje napěťový rozdíl, aby mohl proudit.“

Takže by existovalo akutní nebezpečí pro život!

Malý součástka s obrovským a důležitým účinkem

Vysoké napětí nad kolejemi obvykle dosahuje 15 000 voltů. (symbolický obrázek)
Vysoké napětí nad kolejemi obvykle dosahuje 15 000 voltů. (symbolický obrázek)  © Christoph Soeder/dpa

„Jsou-li prvky však potenciálně vyrovnány, tedy elektricky propojeny, leží všechny na stejném potenciálu (např. 230 V vůči zemi). Pak mezi zábradlím neexistuje napěťový rozdíl a při dotyku obou prvků neprojde tělem žádný proud,“ vysvětluje uživatel dále.

Jednoduchý princip – ale mimořádně účinný.

A nejde zde jen o „běžných“ 230 volt, ale o zhruba 15 000 volt – typické napětí trakčního vedení železnice, které by v nejhorším scénáři mohlo spadnout.

To znamená: Nejde zde o zajištění zkratu v zábradlí na toaletě na nádraží.

Tento potenciální vyrovnávací systém je dimenzován pro situace, kdy trakční vedení představuje 65‑násobek napětí běžné domácí zásuvky.

A právě proto se taková „šňůra“ nachází téměř výhradně v místech, kde těžká železniční infrastruktura potkává kov: na zábradlích, mostních sloupech, stožárech, okrajích nástupišť. To, co na první pohled vypadá nenápadně, je ve skutečnosti certifikovaná bezpečnostní součást s životně důležitou ochrannou funkcí.