Záchvat v kokpitu, kapitán na záchodě: let společnosti Lufthansa několik minut bez pilota

Frankfurt nad Mohanem/Sevilla (Španělsko) - Druhý pilot letadla společnosti Lufthansa zkolaboval v kokpitu během letu z Frankfurtu nad Mohanem do španělské Sevilly - zatímco kapitán byl na toaletě! Nová zpráva odhaluje podrobnosti letu, které jistě šokují mnoho cestujících.

Šokující incident na palubě dopravního letadla společnosti Lufthansa v únoru 2024 (archivní foto)
Šokující incident na palubě dopravního letadla společnosti Lufthansa v únoru 2024 (archivní foto)  © Sebastian Gollnow/dpa

Podle nedávno zveřejněné závěrečné zprávy španělského úřadu pro letecké nehody se hrozivý incident na palubě Airbusu A321 stal ráno 17. února 2024. Na palubě bylo v té době šest členů posádky a 199 cestujících.

Po velké části cesty opustil kapitán (43) kokpit, aby se věnoval svým přirozeným pudům. Druhý pilot (38) převzal řízení, zřejmě v dobrém zdravotním stavu. Krátce poté však 38letý pilot, který údajně při předchozích vyšetřeních nevykazoval žádné zdravotní odchylky, dostal neurologický záchvat a upadl do bezvědomí. Zasáhl autopilot.

Když se 43letý pilot asi po osmi minutách pokusil vrátit do kokpitu, několikrát se mu nepodařilo dostat k bezpečnostním dveřím. Druhému pilotovi se nepodařilo dovolat ani letušce.

Třiačtyřicetiletý kapitán se rozhodl zadat nouzový kód. Než však časovač vypršel, druhý pilot otevřel dveře: podle zpráv byl bledý, potil se a podivně se pohyboval.

Nouzové přistání asi 20 minut po incidentu

Kapitán nakonec bezpečně přistál na letišti v Madridu. (symbolické foto)
Kapitán nakonec bezpečně přistál na letišti v Madridu. (symbolické foto)  © Boris Roessler/dpa

Osmatřicetiletého muže ošetřila posádka a lékař z řad cestujících. Kapitán letadla asi o 20 minut později bezpečně nouzově přistál na letišti v Madridu. Druhého pilota odvezla sanitka do nemocnice. Žádný z cestujících nebyl zraněn.

Španělská komise pro vyšetřování nehod a incidentů v civilním letectví došla k závěru, že lékařskou pohotovost nebylo možné předvídat.

Přesto bylo vydáno doporučení: "Tento incident ukázal, že je výhodné mít v pilotní kabině další oprávněnou osobu, pokud jeden ze dvou pilotů není z fyziologických nebo provozních důvodů k dispozici," uvádí se ve zprávě.