700 milionů eur! Mega pokuta pro Apple a Meta
Autor: Marek Majewsky
Brusel - Evropská komise uložila americkým technologickým společnostem Apple a Meta pokuty ve výši 500 a 200 milionů eur. Podle úřadu společnosti porušily evropské digitální právo. Proti pokutám se lze ještě odvolat k soudu.
Společnost Apple již oznámila, že pokutu právně napadne. Konkrétně podle Komise americké společnosti údajně porušily zákon o digitálních trzích (DMA).
Cílem tohoto nařízení je například zajistit, aby dominantní postavení na trhu neznevýhodňovalo ostatní poskytovatele. Je to poprvé, co Komise uložila sankce podle DMA.
Společnost Apple se domnívá, že postup Komise je nespravedlivý. Je nucena rozdávat technologie zdarma. "Investovali jsme stovky tisíc hodin vývoje a provedli desítky změn, abychom vyhověli tomuto zákonu," uvedla společnost Apple. Navzdory nesčetným jednáním Komise cíle stále odkládá.
Sankce by mohly mít dopad na současné napětí mezi USA a EU. Republikánský předseda americké Federální obchodní komise (FTC) Andrew Ferguson nedávno na jedné akci prohlásil, že to vypadá, jako by zákon o digitálních trzích (DMA) byl formou zdanění amerických společností.
Komise: Apple příliš omezuje vývojáře aplikací
Evropská komise v posledních letech opakovaně uložila americkým technologickým společnostem vysoké pokuty.
Bruselský úřad však vždy zdůrazňuje, že řízení proti americkým technologickým společnostem nesouvisí se současným napětím s Washingtonem kvůli celnímu sporu. Koncem minulého týdne předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová nezávisle na řízení uvedla do hry odvody z příjmů z reklamy pro velké online platformy .
Řízení se soustřeďuje na skutečnost, že podle Komise EU Apple brání vývojářům aplikací zpřístupňovat spotřebitelům nabídky mimo obchod s aplikacemi. Uživatelé tak nemohou plně využívat alternativních a levnějších nabídek, protože společnost brání vývojářům, aby je o takových nabídkách přímo informovali.
Podle Komise je důvodem pokuty pro společnost Meta takzvaný model "zaplať nebo souhlas". Bruselský úřad již loni v červenci oznámil, že podle jeho názoru není v souladu s právem EU.
Zaměřuje se na skutečnost, že uživatelé Facebooku a Instagramu si musí vybrat mezi měsíčním poplatkem za verzi bez reklam a bezplatnou verzí s personalizovanou reklamou. Uživatelé nemají dostatečnou možnost zvolit si službu, která využívá méně osobních údajů.