První vítězství v Monaku: Norris dělá Formuli 1 vzrušující

Autor: Thomas Wolfer

Monte Carlo - Lando Norris si dojel pro své premiérové vítězství v klasickém závodě v Monaku a vytvořil nové napětí v boji o titul ve formuli 1 . Pětadvacetiletý jezdec na McLarenu si dojel pro své druhé vítězství v sezoně s těsným náskokem před hvězdou Ferrari Charlesem Leclercem. Brit tak snížil náskok svého nedávno silného týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhé tři body.

Pilot McLarenu Lando Norris (25) vyhrál klasický závod formule 1 v Monaku.
Pilot McLarenu Lando Norris (25) vyhrál klasický závod formule 1 v Monaku.  © David Davies/PA Wire/dpa

Australan Piastri se musel spokojit s třetím místem ve Velké ceně v prestižním městě, které dlouho nebylo příliš vzrušující. V úzkých uličkách svého rodného města Leclerc v závěrečných kolech Norrise pronásledoval, ale jednoduše ho nedokázal předjet.

Čtyřnásobný šampion Max Verstappen týden po úspěchu v Imole skončil s Red Bullem čtvrtý. I přes odvážnou strategii byl Nizozemec opět poražen dvěma jezdci McLarenu, kteří vedou celkové pořadí.

Další šanci na lepší výsledek bude mít v devátém z 24 závodů sezony příští neděli v Barceloně. Totéž platí pro Nica Hülkenberga, který s vozem Sauber opět skončil daleko od bodovaných pozic.

Norris, který si připsal šesté vítězství v kariéře, uhájil první místo na startovním roštu tvrdým manévrem v první zatáčce a udržel Leclerca na uzdě. Loňský vítěz se pokusil o protiútok, ale stejně jako o den dříve neuspěl ve snaze získat počtvrté pole position. Oba svedli velkolepý kvalifikační souboj, v němž Leclerc nepolevil až do konce závodu.

Jednorázová změna pravidel znamenala, že Oliver Bearmann, Pierre Gasly a Yuki Tsunoda museli měnit pneumatiky v prvním kole. Letos pouze v Monaku musel každý jezdec absolvovat dvě povinné zastávky v boxech. Protože jezdec Sauberu Gabriel Bortoleto v prvním kole narazil do ochranné bariéry, využila trojice jezdců krátké přerušení závodu k přezutí na nové pneumatiky.

Povinné zastávky v boxech také nepřinášejí žádné vzrušení.

Max Verstappen (27) se musel spokojit se čtvrtým místem v Red Bullu.
Max Verstappen (27) se musel spokojit se čtvrtým místem v Red Bullu.  © Manu Fernandez/AP/dpa

Důvodem povinných zastávek v boxech byl nedostatek vzrušení v předchozích letech. Týmy by měly mít více taktických možností, protože předjíždění je v knížectví téměř nemožné.

Týmy jako Racing Bulls a Williams se však občas uchylovaly ke zdržovacím hrám, aby poskytly jednomu jezdci čas na výměnu pneumatik.

Celkově tedy nové pravidlo nepřineslo více akce na nejkratší trati v kalendáři o délce 3,337 km. Úzký asfaltový pás není širší než deset metrů a riskantní manévr může mít fatální následky. Nikde nejsou svodidla tak blízko, nikde nemají drobné chyby tak drastické následky jako na klasice na Azurovém pobřeží.

Gasly to pocítil v devátém kole. Francouzský alpský jezdec narazil s velkou razancí do zadní části vozu Red Bull Yukiho Tsunody a po svém faux pas si zničil přední nápravu. Gasly se po třech kolech dovlekl do boxové uličky a zablokoval garáže konkurenčního Williamsu.

Bezos a Mbappé na hvězdném startu v knížectví

Třetí byl v ulicích Monte Carla lídr šampionátu Oscar Piastri (24) s druhým McLarenem.
Třetí byl v ulicích Monte Carla lídr šampionátu Oscar Piastri (24) s druhým McLarenem.  © David Davies/PA Wire/dpa

Na čele se nic nezměnilo ani po druhém virtuálním safety caru, Leclerc marně pronásledoval Norrise. Za ním se mistr světa Max Verstappen nedokázal dostat před vedoucího jezdce šampionátu Piastriho a musel se obrnit trpělivostí na čtvrtém místě.

Před šéfem Amazonu Jeffem Bezosem, fotbalovou hvězdou Kylianem Mbappém a supermodelkou Naomi Campbellovou se první výměny pneumatik předních týmů postaraly o vzrušení jen na krátkou chvíli.

Norris po zastávce zůstal před Leclercem a Piastrim, Verstappen zůstal na trati nejdéle a ujal se vedení. Když i Nizozemec potřeboval nové pneumatiky, obnovily se staré pořádky.

Za ním bývalý mistr světa Fernando Alonso opět prožil zapomenutelný den a v polovině Velké ceny musel z frustrace z technických problémů odstavit svůj kulhající Aston Martin.

Také Verstappen zůstal při druhé výměně pneumatik z nejsilnějších závodních týmů nejdéle mimo trať a doufal ve fázi safety caru. Občas také zpomalil Norrise, čímž umožnil Leclercovi a později Piastrimu, aby ho opět dohnali. Verstappenovi však hazard nevyšel a po druhé povinné zastávce se na stupně vítězů v královské kubatuře nedostal.