První vítězství v Monaku: Norris dělá Formuli 1 vzrušující
Autor: Thomas Wolfer
Monte Carlo - Lando Norris si dojel pro své premiérové vítězství v klasickém závodě v Monaku a vytvořil nové napětí v boji o titul ve formuli 1 . Pětadvacetiletý jezdec na McLarenu si dojel pro své druhé vítězství v sezoně s těsným náskokem před hvězdou Ferrari Charlesem Leclercem. Brit tak snížil náskok svého nedávno silného týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhé tři body.
Australan Piastri se musel spokojit s třetím místem ve Velké ceně v prestižním městě, které dlouho nebylo příliš vzrušující. V úzkých uličkách svého rodného města Leclerc v závěrečných kolech Norrise pronásledoval, ale jednoduše ho nedokázal předjet.
Čtyřnásobný šampion Max Verstappen týden po úspěchu v Imole skončil s Red Bullem čtvrtý. I přes odvážnou strategii byl Nizozemec opět poražen dvěma jezdci McLarenu, kteří vedou celkové pořadí.
Další šanci na lepší výsledek bude mít v devátém z 24 závodů sezony příští neděli v Barceloně. Totéž platí pro Nica Hülkenberga, který s vozem Sauber opět skončil daleko od bodovaných pozic.
Norris, který si připsal šesté vítězství v kariéře, uhájil první místo na startovním roštu tvrdým manévrem v první zatáčce a udržel Leclerca na uzdě. Loňský vítěz se pokusil o protiútok, ale stejně jako o den dříve neuspěl ve snaze získat počtvrté pole position. Oba svedli velkolepý kvalifikační souboj, v němž Leclerc nepolevil až do konce závodu.
Jednorázová změna pravidel znamenala, že Oliver Bearmann, Pierre Gasly a Yuki Tsunoda museli měnit pneumatiky v prvním kole. Letos pouze v Monaku musel každý jezdec absolvovat dvě povinné zastávky v boxech. Protože jezdec Sauberu Gabriel Bortoleto v prvním kole narazil do ochranné bariéry, využila trojice jezdců krátké přerušení závodu k přezutí na nové pneumatiky.
Povinné zastávky v boxech také nepřinášejí žádné vzrušení.
Důvodem povinných zastávek v boxech byl nedostatek vzrušení v předchozích letech. Týmy by měly mít více taktických možností, protože předjíždění je v knížectví téměř nemožné.
Týmy jako Racing Bulls a Williams se však občas uchylovaly ke zdržovacím hrám, aby poskytly jednomu jezdci čas na výměnu pneumatik.
Celkově tedy nové pravidlo nepřineslo více akce na nejkratší trati v kalendáři o délce 3,337 km. Úzký asfaltový pás není širší než deset metrů a riskantní manévr může mít fatální následky. Nikde nejsou svodidla tak blízko, nikde nemají drobné chyby tak drastické následky jako na klasice na Azurovém pobřeží.
Gasly to pocítil v devátém kole. Francouzský alpský jezdec narazil s velkou razancí do zadní části vozu Red Bull Yukiho Tsunody a po svém faux pas si zničil přední nápravu. Gasly se po třech kolech dovlekl do boxové uličky a zablokoval garáže konkurenčního Williamsu.
Bezos a Mbappé na hvězdném startu v knížectví
Na čele se nic nezměnilo ani po druhém virtuálním safety caru, Leclerc marně pronásledoval Norrise. Za ním se mistr světa Max Verstappen nedokázal dostat před vedoucího jezdce šampionátu Piastriho a musel se obrnit trpělivostí na čtvrtém místě.
Před šéfem Amazonu Jeffem Bezosem, fotbalovou hvězdou Kylianem Mbappém a supermodelkou Naomi Campbellovou se první výměny pneumatik předních týmů postaraly o vzrušení jen na krátkou chvíli.
Norris po zastávce zůstal před Leclercem a Piastrim, Verstappen zůstal na trati nejdéle a ujal se vedení. Když i Nizozemec potřeboval nové pneumatiky, obnovily se staré pořádky.
Za ním bývalý mistr světa Fernando Alonso opět prožil zapomenutelný den a v polovině Velké ceny musel z frustrace z technických problémů odstavit svůj kulhající Aston Martin.
Také Verstappen zůstal při druhé výměně pneumatik z nejsilnějších závodních týmů nejdéle mimo trať a doufal ve fázi safety caru. Občas také zpomalil Norrise, čímž umožnil Leclercovi a později Piastrimu, aby ho opět dohnali. Verstappenovi však hazard nevyšel a po druhé povinné zastávce se na stupně vítězů v královské kubatuře nedostal.