Obří lodě v oceánu – Která je největší loď na světě?
Tak dlouhé jako několik fotbalových hřišť a až 20 pater vysoké: Na mořích plují ohromující stavby, ale která z nich je největší lodí na světě?
Podobně impozantní výkony a stavby najdete u: lidských rekordů .

Fascinace moří nespočívá jen v jejich neprobádané hloubce a rozmanité fauně. Také obrovské lodě vyvolávají úžas díky inženýrskému provedení, technickému vybavení a ohromné velikosti.
Největší loď na světě se nedá snadno pojmenovat.
Různé kategorie – mezi nimi nákladní, pasažérské a plachetnice – se těžko srovnávají, protože se liší nejen typem stavby a využitím, ale také měřenými rozměry: délka, šířka, výška, ponor, tonáž, výtlak a kapacita pasažérů.
V následujícím textu jsou proto představeny několika rekordmani, kteří ve svých kategoriích stanovují nové standardy.
Největší výletní loď na světě
Skutečné kolosy – i mezi největšími loděmi na světě – jsou především výletní lodě. Na nich se vejde celé město – jak co se týče užitkové plochy, tak infrastruktury a kapacity.
Největší výletní lodě na světě jsou v současnosti „Icon of the Seas“ a téměř identická „Star of the Seas“ společnosti Royal Caribbean International.
- Tonáž/bruttální objem: 248 663 m³
- Délka: 364,75 m
- Šířka: 48,47 m
- Výška: 75,6 m
- Ponor: max. 9,25 m
- Paluby: 20
- Pasážisté: až 7 600
- Posádka: 2 350
Obě patří do třídy Icon společnosti. Tato třída se liší od ostatních lodních tříd tím, že její lodě jsou první, které mohou být poháněny kapalným zemním plynem (LNG). V kombinaci s palivovými články je pohon o něco šetrnější k životnímu prostředí.
Kromě výše zmíněných výletních lodí jsou pro třídu Icon v současnosti objednány ještě tři další lodě (mezi nimi první „Legend of the Seas“). Výstavba takové lodě stojí přibližně 1,1 miliardy eur.

Největší kontejnerová loď na světě
Aktuálně je titul největší nákladní loď připisován šesti identickým sesterským plavidlům typu MSC‑Irina. Patří mezi ně „MSC Irina“, „MSC Loreto“, „MSC Michel Cappellini“, „MSC Mariella“, „MSC Turkiye“ a „MSC Micol“. Další jsou objednány.
Na nákladní ploše o rozloze téměř tří a půl fotbalových hřišť mohou přepravit hmotnost 240 739 tun. Pro srovnání: taková loď by tedy hmotnostně unesla více než 1 200 modrých velryb najednou.
- Délka: 399,93 m
- Šířka: 61,33 m
- Výška boků: 22,92 m
- Ponor: max. 17 m
- Kapacita: 24 346 kontejnerů

Největší tanker na světě
Největší ropný tanker všech dob byl „Jahre Viking“ třídy ULCC (Ultra Large Crude Oil Carrier), dokončený v roce 1979. Již v roce 1980 byl prodloužen o několik metrů, což z něj učinilo i dnes nejdelší loď všech dob. V roce 2010 byl v Indii rozebrán.
- Délka: 458,45 m
- Šířka: 68,89 m
- Ponor: max. 24,62 m
- Výška boků: 29,80 m
Pro srovnání: byl delší než výška Empire State Buildingu (443 m). Další bývalé tankery jsou následující.
- Porthos: 1975 – 1976
- Oppama: 1976 – 1979
- Seawise Giant: 1979 – 1989
- Happy Giant: 1989 – 1991
- Knock Nevis: 2004 – 2009
- Mont: 2009 – 2010
Největší provozuschopné ropné tankery
V současnosti jsou čtyři sesterské lodě třídy Hellespont‑Alhambra největší dvojitě stěnové ropné tankery na světě. Patří sem „Hellespont Alhambra“, „Hellespont Metropolis“, „Hellespont Tara“ (všechny z roku 2002) a „Hellespont Fairfax“ (2003).
- Délka: 380 m
- Šířka: 68 m
- Výška boků: 34 m
- Ponor: maximálně 24,50 m
- Posádka: 37

Největší plachetnice na světě
Podle Guinness World Records je „Golden Horizon“ od roku 2019 největší plachetnicí na světě. Pětiminutový windjammer, velká plachetnice, byl postaven v Brodosplitu (Chorvatsko).
S dvěma dieselovými motory a 36 plachtěmi o celkové ploše 6347 m² dosahuje cestovní rychlosti téměř 30 km/h (16 uzlů) a maximální rychlosti 37 km/h (20 uzlů).
- Délka: 162,22 m
- Šířka: 18,6 m
- Tonáž/HRM: 8770 m³
- Pasážérů: maximálně 272
- Posádka: 159
- Majitel: Tradewind Voyages
Velká plachetnice byla zamýšlena jako výletní loď, ale téměř nebyla využita. Důvodem byl změna vlastníka po stavebních zpožděních a nedostatcích, posuny způsobené koronavirovou pandemií, finanční problémy a nakonec insolvence.
Poté byla plachetnice vyložena v loděnici.

Výhled
S ohledem na budoucnost lze očekávat, že nové materiály, účinnější pohonné systémy a udržitelné technologie budou formovat tyto obrovské lodě.
Největší loď na světě tak může nejen svými rozměry, ale i inovacemi stanovovat nové standardy.